Дякуємо!
Ми зв'яжемося з вами найближчим часом
Зміни в торгових стратегіях країн, поглиблення лібералізації, інтеграції та збільшення конкуренції у всьому світі зробили інтернаціоналізацію ключовим напрямком розвитку компаній, які прагнуть зростати. Одним з ключових інструментів інтернаціоналізації є експорт. Впродовж останніх двох десятиліть рівень експорту став одним з основних критеріїв оцінки успішності галузей у багатьох країнах. У деяких країнах показники експорту навіть служать засобом оцінки стійкості власної економіки.
Незважаючи на всі переваги експорту, управління експортом – надзвичайно складне завдання, справитись самостійно з яким можуть не усі компанії, особливо малий та середній бізнес (далі – МСП). Через велику кількість ризиків на міжнародних ринках багато компаній, які намагалися вийти на зовнішні ринки, зазнали величезних збитків. Успішна вітчизняна компанія не завжди може стати успішною і на міжнародних ринках.
Серед причин, які стримують МСП на шляху виходу на міжнародні ринки включають труднощі з пошуком міжнародних партнерів, досягненням економії за рахунок масштабу і поділу праці, дотриманням іноземних правил та стандартів, і, не менш важливе – відсутність міжнародних знань та управлінського досвіду, організаційних можливостей і необхідних знань щодо залучення додаткового фінансування.
Отже, МСП експортерам слід розпочати співпрацю з організаціями підтримки бізнесу або іншими МСП, щоб підсилити свою спроможність виходу на міжнародні ринки і освоєння на них. Співпраця експортерів може відбуватися шляхом отримання експортного консалтингу, підтримки від дистриб'юторів партнерів або завдяки формуванню експортних кластерів, що дозволить отримувати довготривалу підтримку на експортному шляху.
Переваги експортного кластеру для експортера
– участь в експортному кластері дозволяє компанії отримати нові знання і навики завдяки проведенню колективних навчань через синергію між учасниками кластеру;
– компанія може отримати більший і швидший доступ до інформації про зарубіжні ринки завдяки обміну знаннями;
– підтримка від спільних надавачів послуг відкриває можливості для аутсорсингу бізнес-процесів;
– отримання можливостей формування спільного ланцюжка поставок та організації логістики;
– спільна розробка та виробництво нових експортних продуктів;
– підвищення стабільності компанії та конкурентоспроможності на міжнародному ринку;
– підвищення рівня управління якістю продукції та ресурсоефективності, завдяки обміну досвідом щодо участі в добровільних аудитах та отримання міжнародних сертифікацій;
– співпраця в інших спільних процесах з учасниками кластеру.
Приклад експортного кластеру (LAuGEA cluster - Lithuanian Automotive Export Association)
Про кластер
Литовська автомобільна експортна асоціація (LAuGEA) – це бізнес-кластер, заснований в 2014 році. До його складу входять 19 членів: Luft Master, LT, Augija, Autosmilga, Baltic Car Equipment, Baltic Filter, CRAFT bearings, Dažų ir dangų fabrikas, Danushis Chemicals, Eoltas, Gaschema, Jubana, Jupojos technika, Lesta, Papilio kibirkštis, Signeda, ABF LT, Detagama, Šiauliai State College та Neigiamas pagreitis. Співпраця між учасниками кластера забезпечує кращі можливості для розробки, тестування та маркетингу продуктів на місцевих і зарубіжних ринках, а також більш ефективне управління корпоративними витратами.
Кластер бере участь в дослідницьких та інноваційних проектах, міжнародних виставках і бізнес-місіях. Також співпрацює з різними компаніями, державними органами, неурядовими організаціями, налагоджує партнерства для дослідження та розробки продуктів з іншими установами, що займаються аналогічною діяльністю. Для проведення досліджень та нових інноваційних розробок (R&D), кластер використовує лабораторії учасників кластера і партнерів.
Члени кластера працевлаштовують в цілому 1700 співробітників, пропонують асортимент із 175 000 товарів і експортують свою продукцію у 93 країни. Сукупний річний оборот учасників кластера становить понад 120 мільйонів євро.
Сфери активності кластера
– сприяння виробництву і експорту автомобільних запчастин;
– R&D і консалтинг;
– оптимізація витрат.
Досягнення кластеру
Кластер співпрацює з українським логістичним кластером, угорським NOHAC, польським металообробним кластером і латвійським кластером LETERA. Бере участь у всесвітніх виставках Automechanika, здійснює ділові місії по всьому світу і є членом Литовської асоціації кластерів.
1. Литовська експортна асоціація входить в число 11 найбільш багатообіцяючих кластерів Литви. Міністерство економіки та інновацій Литовської Республіки назвало це прикладом успіху в Литві.
2. LAuGEA має бронзовий знак Європейського секретаріату кластерного аналізу (ESCA).
3. Кластер планує зростати серед підприємств як у Литві, так і за кордоном.
R&D активності кластеру
Щорічно LAuGEA інвестує в технології приблизно 2-3 мільйони євро. На R&D виділяється близько 1 мільйона євро.
Переваги участі у кластері
Членство в LAuGEA дає компаніям такі переваги:
– оптимізація витрат;
– міжнародна мережа партнерських відносин;
– доступ в лабораторії учасників кластера;
– визнання зусиль учасників кластера шляхом номінацій на нагород;
– розвиток національного і міжнародного маркетингу та експорту;
– майстер-класи та практичні заняття;
– організація виставок, бізнес-місій та інших заходів;
– досвід розробки проектів;
– співпраця з освітніми та дослідницькими установами.
Висновки
Ефективна співпраця експортерів в межах експортних кластерів є одним із дієвих інструментів підвищення конкурентоспроможності продукції, компанії та навіть цілого регіону.
Українським експортерам, особливо серед малого та середнього бізнесу, слід вивчати та впроваджувати загальноєвропейські підходи формування та розвитку експортних кластерів, оскільки всі країни ЄС уже тривалий час реалізують кластерну політику, впроваджуючи стратегії і програми кластеризації своїх економік.
Створення експортоорієнтованих кластерів також має бути частиною регіональних концепцій, стратегій і програм соціально-економічного розвитку. Стимулювання і підтримка конкретними фінансовими та організаційними інструментами малого і середнього бізнесу на шляху інтернаціоналізації має стати звичним явищем.
Залишилися питання? Задайте їх нам. Ми швидко відповімо